Mediul si dezvoltarea limbajului la copilul mic
Cum se dezvolta limbajul la copilul mic?
Dezvoltarea psiho-fiziologica a copilului este conditionata de ereditate, mediu si educatie. In dezvoltarea limbajului si comunicarii o importanta majora o are mediul deoarece copilul invata prin imitatie. Aceasta legatura este subliniata de pedagogul italian Maria Montessori, care sustine ca in primii 6 ani de viata copilul parcurge perioade senzitive de dezvoltare pe care le integreaza datorita “mintii absorbante”- capacitatea de a inregistra, inmagazina si internaliza ceea ce ofera mediul. Un mediu ofertant si mobilizator favorizeaza aparitia si continua dezvoltare a limbajului la copilul mic.
Ce este intarzierea in dezvoltarea limbajului?
Tulburarile proceselor de comunicare si limbaj se impart in mai multe categorii in functie de numeroase criterii. Din categoria tulburarilor polimorfe- in care sunt afectate toate laturile limbajului -distingem intarzierea in dezvoltarea vorbirii ca fiind cea mai intalnita.
Aceasta tulburare se depisteaza comparand achizitiile subiectului la momentul evaluarii cu standardele dezvoltarii limbajului pe niveluri de varsta si apare mai frecvent in cazul subiectilor de sex masculin. In procesul de evaluare se urmaresc limbajul receptiv- ceea ce intelege- si cel expresiv- ceea ce exprima.
Care sunt cauzele intarzierii in dezvoltarea vorbirii?
Ca factori declansatori si cauze se pot enumera: patologii de limbaj in familie, nastere prematura, greutate mica la anastere, otite frecvente care pot limita inputul auditiv si afecta pronuntia sunetelor limbii, tulburari din spectrul autist, deficitul de atentie cu hiperactivitatea, dizabilitatea intelectuala, leziuni cerebrale, conditii neprielnice de mediu, etc. Spre sfarsitul varstei de 24 luni un copil poate lega un enunt alcatuit din doua cuvinte, urmand ca pana la 30-36 luni exprimarea in propozitii sa devina din ce in ce mai complexa, diversificata si rafinata.
Practica logopedica arata ca multi copii din aceasta categorie de varsta necesita stimularea limbajului intrucat nu indeplinesc criteriile achizitiei limbajului specifice varstei cronologice. Adesea la aceasta varsta comunicarea nonverbala- gesturi, mimica, pattern-uri comportamentale- nu a fost asimilata de cea verbala si reprezinta principala modalitate de comunicare a nevoilor si dorintelor. Se folosesc cuvinte in loc de propozitii, apar omisiuni, inversari, deformarea cuvintelor, limbajul neinteligibil, pronuntia defectuoasa, disfunctii in receptia mesajului oral.
Neconcordanta dintre limite si libertate, stilurile parentale diferite sau comoditatea adultilor pot mentine copilul intr-o zona de intarziere in aparitia si dezvoltarea limbajului insotita de probleme de comportament si opozitionism. Copilului I se ofera tot fara a avea ocazia de a invata sa ceara verbal ce isi doreste. Adultul foloseste amenintari, promisiuni si limite pe care nu le respecta iar copilul imita si invata acelasi tipar.
De asemenea, intarzierile aparitiei si dezvoltarii limbajului provin si din timpul petrecut in fata ecranelor, lipsa de socializare in colectivitate, stimulare insuficienta din partea parintilor si ingrijitorilor. La fel ca orice alta tulburare de limbaj, exista tendinta de a se consolida in timp ca deprindere negative. Desi cu caracter tranzitoriu, fara sa fie recuperata, tulburarea devine o obisnuinta pe fondul careia evolueaza intreg sistemul verbal de mai tarziu.
Ce presupune terapia logopedica de stimulare a limbajului la copilul mic?
In stimularea limbajului in perioada anteprescolara (1-3 ani) se recomanda modificari in mediul de acasa. Fuziunea stilurilor parentale, schimbarea eventualelor tipare defectuoare de comunicare cu copilul, activitati de dezvoltare senzoriala , limitarea accesului la ecrane si stimularea limbajului receptiv sunt doar cateva schimbari care pot imbunatati limbajul copilului mic.
In functie de gravitatea intarzierii, sunt recomandate minimum doua sedinte de logopedie saptamanale cu caracter personalizat pentru antrenarea aparatului fono-articulator, educarea respiratiei, masaj logopedic, stimulare prin jocuri cu interjectii si onomatopee, impostarea sunetelor omise in silabe si cuvinte, formarea strucurilor perceptiv-motrice si a enuntului, imbogatirea vocabularului.
Durata terapiei logopedice in cazul intarzierilor de limbaj la copilul mic depinde de frecventa sedintelor, implicarea familiei, ajustarile din mediu si interactiunea copilului cu persoanele din cercul restrans si cel larg.
Pe doamna logoped ph. Velica Gențiana o puteți găsi, cu programare prealabilă, în centrul RMN Diagnostica Brașov, strada Hermann Oberth nr. 8.
Telefon 0368990
E-mail: ambulator@rmn-diagnostica.ro